#108 Poruszanie do boku na korcie – cz.2 - Lateral Movement - Błędy techniczne

https://youtu.be/wFSbzW4Tt50

 

 

W 1 części serii „Lateral Movement” poświęconej poruszaniu się do boku na korcie znajdziecie kilka ciekawych statystyk odnośnie kierunków, pokonywanych dystansów czy rozwijanych prędkości przez tenisistów podczas meczu. Przedstawiłem również 3 najczęściej wykorzystywane sposoby przemieszczania się do boku z krótkim opisem teoretycznym oraz materiałami video, które przywiozłem z niedawno zakończonego turnieju w Paryżu. W ramach odświeżenia wyżej wymienionych wiadomości zapraszam do wpisu nr.1 (#107 Poruszanie do boku na korcie – Lateral Movement cz.1 – Wstęp + statystyki - http://bit.ly/2LgS6Rs).

 

To było ostatnio, ale czym zajmiemy się dzisiaj? Zgodnie z zapowiedzą w 2 części skupię się na podstawowych błędach technicznych, które występują podczas kroku skrzyżnego (crossover step). Wpis składa się z części teoretycznej poniżej oraz praktycznej załączonej na filmiku. Zapraszam do lektury i oglądania!

 

Wyróżniłem 5, moim zdaniem najbardziej powszechnych błędów bądź aspektów technicznych podczas wykonywania kroku skrzyżnego, które wpływają na obniżenie jego jakości poprzez niepotrzebne straty czasu bądź energii, a jak wiadomo powinniśmy ograniczyć to do minimum podczas wymiany tenisowej.

 

Dla wyjaśnienia:

Noga wewnętrzna – kończyna znajdująca się bliżej kierunku poruszania

Noga zewnętrzna - kończyna znajdująca się dalej od kierunku poruszania

 

#1 – BRAK AKTYWNEJ PRACY NOGI WEWNĘTRZNEJ

Bardzo często podczas kroku skrzyżnego zwraca się uwagę na mocne odepchnięcie podłoża nogą zewnętrzną, ponieważ to ona wykonuje ruch, lecz w takim wypadku nie wykorzystujemy całego potencjału crossover step’u. Zarówno noga zewnętrzna, jak i wewnętrzna powinny wykonać maksymalną pracę polegającą na zaaplikowaniu jak największej siły w podłoże, co bazując na zasadzie akcja-reakcja, umożliwi Nam mocniejsze odepchnięcie od ziemi i szybsze przemieszczenie ciała w wybranym kierunku. Jeśli chodzi o poruszania na korcie to kluczową sprawą jest właśnie generowanie jak największych sił w podłoże, ponieważ im więcej siły zaaplikujemy, tym więcej siły będziemy mogli od tego podłoża ponownie wykorzystać.

 

#2 – NIEPRAWIDŁOWA POZYCJA BIODRA NOGI WEWNĘTRZNEJ

W celu wykonania płynnego i efektywnego ruchu nogi zewnętrznej, noga wewnętrzna musi stworzyć jej odpowiednie warunki do pracy i polega to na odpowiedniej pozycji biodra nogi wewnętrznej, jak i ułożeniu stóp, lecz do tego nawiązałem w błędzie #4. „Otwarcie” biodra nogi wewnętrznej umożliwia nodze zewnętrznej bardziej płynny i swobodny tor ruchu oraz bardziej stabilną pozycję ciała. U większości zawodników jest to rzecz wykonywana naturalnie, z której tak naprawdę nie zdają sobie sprawy.

 

#3 – BRAK AKTYWNEGO RUCHU KOLANA NOGI ZEWNĘTRZNEJ

Aktywne pociągnięcie kolana nogi zewnętrznej pomoże Nam nieco „rozpędzić” ciało w określonym kierunku i wykonać ten ruch bardziej dynamicznie, a jak powszechnie wiadomo każdy centymetr kortu i każda sekunda jest na wagę złota.

 

#4 – BŁĘDNE USTAWIENIE STÓP

Za błędne ustawienie stóp uznaje się sytuację, w której stopa nogi wewnętrznej znajduje się przed stopą nogi zewnętrznej. Dlaczego? Jeśli stopa wewnętrzna wysunięta jest nieco przed stopę zewnętrzną to uniemożliwia to wykonania kroku skrzyżnego po najbardziej optymalnej drodze ruchu (linia prosta), ponieważ jesteśmy wówczas zmuszeni do zmiany kierunku biegu po lekkim łuku, co będzie skutkowało niepotrzebną utratą czasu i zmniejszoną prędkością biegu.

 

#5 – POCHYLENIE TUŁOWIA (BRAK USTABILIZOWANIA SYLWETKI)

Podczas zmiany kierunku biegu bardzo ważnym aspektem jest utrzymanie stabilnej pozycji całego ciała i głównie mam tutaj na myśli unikanie ruchów rotacyjnych oraz zgięciowych. Pochylenie i następnie powrót do pozycji wyjściowej tułowia jest bardzo powszechnym zjawiskiem. W celu obniżenia środka ciężkości przy zmianie kierunku biegu powinniśmy wykonać większe zgięcie w biodrach, a nie pochylać tułów, co spowoduje kolejną, niepotrzebną utratę energii.

 

W następnym wpisie przedstawię Wam kilka propozycji na ćwiczenia rozgrzewkowe przed sesją poświęconą na poruszanie się do boku oraz wezmę pod lupę błąd #1 – Brak aktywnej pracy nogi wewnętrznej. Przedstawię zestaw ćwiczeń, które możemy zastosować w celu wyeliminowania tego błędu.

 

Podsumowanie:

Kluczowym aspektem, jeśli chodzi o poruszanie po korcie jest aplikacja sił w podłoże, ponieważ im więcej siły „włożymy” w ziemię, tym więcej sił od tej niej otrzymamy, co pomoże Nam w bardziej dynamicznym poruszaniu się po korcie. Możemy wyróżnić 5 podstawowych aspektów i błędów technicznych podczas crossover step’u:

- brak aktywnej pracy nogi wewnętrznej,

- nieprawidłowa pozycja biodra nogi wewnętrznej,

- brak aktywnego ruchu kolana nogi zewnętrznej,

- nieprawidłowe ułożenie stóp,

- brak stabilnego tułowia przy zmianie kierunku biegu

 

02 grudnia 2019

Pełna wersja wpisu ze zdjęciami dostępna na:

www.facebook.pl/Fizjotenis-Marcin-Filipowicz